Repost z fóra asiantitulky.cz
Vyprávění navazuje na minulou kapitolu, Sha Tin, odkud jsem se vrátil zpět do Kowloonu, odtud trajektem na HK Island.
Tady bych konečně mohl vysvětlit: Star Ferry je společnost, která už více než sto let poskytuje dopravu napříč přístavem Victoria – tedy mezi Kowloonem a HK Island. Samozřejmě docházelo ke změnám, nicméně nejstarší z lodí, které jsou dodnes v provozu, pocházejí z padesátých let. Lodí je v provozu 12, z nichž 10 funguje už 40-50 let. Každá loď má od vzniku své jméno, které je na ní napsané – Morning Star, Celestial Star a tak dále. Zdaleka nejpopulárnější trasa je mezi Tsim Sha Tsui a Central, přičemž přístavy Star Ferry jsou i ve Wan Chai a Hung Hom. Je z nich dnes určitým způsobem turistická atrakce (výhled je pěkný), ale také regulérní dopravní prostředek – jedna jízda na dolní palubě (na horní jsem jel jen jednou, jelikož má skleněná okna, takže se špatně fotí) stojí pouhých 1.7 HKD. To je v přepočtu zhruba 4.50 Kč :) Jízda metrem nebo autobusem na stejnou vzdálenost vyjde asi na 8 HKD. Star Ferry údajně denně přepraví přes 70 000 lidí.
Ve čtvrtích Central a Mid-levels je možné se téměř všude dostat pomocí takovýchto vyvýšených chodníků. Je to velice pohodlné, protože není třeba nikde na širokých cestách (a že jich tam je) čekat na přechodech nebo každou chvíli lézt do/z podchodu. Rozcestí na těchto chodnících jsou přehledně značena, chodníky velice často procházejí spodními patry mrakodrapů. A opět je v téměř každém nějaké nákupní centrum.
Dříve zmiňované finanční centrum, nejvyšší budova HK. Dovnitř se bohužel člověk nedostane (že by byl pěkný výhled z horního patra :) ), pouze do prvních pater, kde se nachází… ano, obrovský obchoďák IFC Mall :)
Toto je další “atrakce”. Alespoň pro mě, jakožto turistu. Z Centralu do Mid-Levels vede série posuvných chodníků a eskalátorů. Dle wiki se jedná o “longest outdoor covered escalator system in the world”. Pro místní opět slouží jako populární dopravní prostředek (denně přepraví 55 000 lidí) – používání je zadarmo, údajně se za používání dají i získat bonusové body na čipovou kartu (k placení dopravy po městě). Eskalátory jezdí v brzkých ranních hodinách dolů a celý zbytek dne nahoru (Mid-levels se nachází na úpatí Victoria Peaku, tedy značně výš než Central). Série eskalátorů je dlouhá 800 m a překoná převýšení 135 m. U dolního konce se nachází Central Market, na který jsem byl zvědavý, nicméně byl zavřený (a nevím proč, podle údajů v průvodci měl v tu dobu fungovat).
Obchody jako 7-Eleven jsem si velice oblíbil v Japonsku (kde je takovýchto řetězců asi 5 a jsou k nalezení téměř všude, v HK jen 7-Eleven), takže jsem do něj hned vběhl, stejně jsem měl hlad. Bohužel oproti Japonsku je výběr v obchodech velice malý a hotová jídla skoro žádná, jediná možnost byla koupit nějaké balené pečivo… a co budu říkat, opět jsem byl zklamán, protože pečivo je jedna z mála věcí, co prostě Asiati neumí :) (v Japonsku se v těchto všudypřítomných nonstop obchůdcích dalo pořídit zboží všech druhů, nejčastěji jsem nakupoval hotová jídla… která jsou tam levná a dobrá, většinou nějaká rýže nebo nudle s masem, hodí vám to do mikrovlnky a jen to sníst. Na cestách po Japonsku se mi tento levný a rychlý způsob stravy osvědčil.)
Nahoře v Mid-Levels toho moc zajímavého není. Já byl hlavně zvědavý na ten eskalátor :) Je tam snad jen ta mešita, o kousek dál nějaká synagoga. Ani o mešity, ani o synagogy nějaký aktivní zájem nemám, ale když je to při cestě, tak se samozřejmě podívám. K synagoze jsem přišel, byla obestavená vysokým plotem (nedalo se dostat blíž), tak jsem si ji vyfotil aspoň přes plot, na fotce nebylo stejně pořádně nic vidět, načež se mne hned chopil hlídkující policista, který mi nakázal fotku vymazat, že je zakázáno fotit :) Takže jsem pak sestoupil k chrámu Man Mo a zpět do Centralu.
Proč se tedy tato čtvrť nazývá “bay”, když je to pevnina? Odpověď je jednoduchá, protože to před několika desítkami let opravdu byl záliv :) Než z něj udělali pevninu. Analogicky poloostrov na severu této čtvrti má stále v názvu slovo “island” :) Několik dalších čtvrtí v Hong Kongu má mimochodem v názvu slabiku 灣 (wān), nevím, jestli si ji mám vykládat stejně nebo se jedná opravdu jen o název :)
Tímto můj den končil, alespoň co se týče fotek. Spěchal jsem do Kowloonu z toho důvodu, abych stihl světelnou show. Tu rozeberu až v dalším příspěvku :) Problém je totiž v tom, že při přejezdu trajektem jsem měnil kartu ve foťáku (došlo místo), udělal pár fotek a videí s druhou kartou a… ta po patnácti minutách přestala fungovat, samozřejmě se všemi videi a fotkami. Takže jsem se musel druhý den na stejné místo nahrát znovu, protože jsem o dané fotky nechtěl přijít, ačkoli se mi to ani trochu nehodilo do plánu. Nefunkční karta (protože jsem měl jen jednu další – a to tu plnou) mi zkazila náladu natolik, že jsem zrušil zbytek plánu pro onen den (bez foťáku to nemělo cenu) a vydal se na večeři a zpět na hostel.
Pingback: Hong Kong, Macao a Taiwan |