Hong Kong Island – Central, Mid-levels, Causeway Bay, Wan Chai

Repost z fóra asiantitulky.cz

Vyprávění navazuje na minulou kapitolu, Sha Tin, odkud jsem se vrátil zpět do Kowloonu, odtud trajektem na HK Island.

Zpět v Tsim Sha Tsui, po cestě do přístavu Star Ferry. Fotil jsem přímo kvůli ceduli, protože mě zaujalo, že na každé třetí ceduli (kdekoli v HK) rovnou vyhrožují "prosecution" :)

Vesmírné muzeum

A muzeum umění. Obě budovy se nacházejí téměř na jižním nábřeží Tsim Sha Tsui, ze kterého byly foceny včerejší fotky.

Avenue of Stars ve dne

A denní panorama HK Island od North Point...

...přes Causeway Bay...

...a Wan Chai...

...až po Central.

Znovu hodinová věž

Přístav Star Ferry

Po nalodění na Star Ferry

Tady bych konečně mohl vysvětlit: Star Ferry je společnost, která už více než sto let poskytuje dopravu napříč přístavem Victoria – tedy mezi Kowloonem a HK Island. Samozřejmě docházelo ke změnám, nicméně nejstarší z lodí, které jsou dodnes v provozu, pocházejí z padesátých let. Lodí je v provozu 12, z nichž 10 funguje už 40-50 let. Každá loď má od vzniku své jméno, které je na ní napsané – Morning Star, Celestial Star a tak dále. Zdaleka nejpopulárnější trasa je mezi Tsim Sha Tsui a Central, přičemž přístavy Star Ferry jsou i ve Wan Chai a Hung Hom. Je z nich dnes určitým způsobem turistická atrakce (výhled je pěkný), ale také regulérní dopravní prostředek – jedna jízda na dolní palubě (na horní jsem jel jen jednou, jelikož má skleněná okna, takže se špatně fotí) stojí pouhých 1.7 HKD. To je v přepočtu zhruba 4.50 Kč :) Jízda metrem nebo autobusem na stejnou vzdálenost vyjde asi na 8 HKD. Star Ferry údajně denně přepraví přes 70 000 lidí.

Po příjezdu do čtvrti Central

Ve čtvrtích Central a Mid-levels je možné se téměř všude dostat pomocí takovýchto vyvýšených chodníků. Je to velice pohodlné, protože není třeba nikde na širokých cestách (a že jich tam je) čekat na přechodech nebo každou chvíli lézt do/z podchodu. Rozcestí na těchto chodnících jsou přehledně značena, chodníky velice často procházejí spodními patry mrakodrapů. A opět je v téměř každém nějaké nákupní centrum.

Co je toto staveniště? Ano, evidentně se opět jedná o "land reclaimation", která zde neustále intenzivně probíhá. Za posledních několik desítek let se kvůli tomuto prý zmenšila velikost i kapacita přístavu Victoria Harbour zhruba na polovinu.

Zajímavé vysoké budovy, kamkoli se člověk podívá...

Central

IFC

Dříve zmiňované finanční centrum, nejvyšší budova HK. Dovnitř se bohužel člověk nedostane (že by byl pěkný výhled z horního patra :) ), pouze do prvních pater, kde se nachází… ano, obrovský obchoďák IFC Mall :)

Central

Jedna z hlavních tříd ostrova, Connaught Road

A další z nich, Des Voeux Road

Dvoupatrové tramvaje :)

Central

Central

Central

Eskalátor

Toto je další “atrakce”. Alespoň pro mě, jakožto turistu. Z Centralu do Mid-Levels vede série posuvných chodníků a eskalátorů. Dle wiki se jedná o “longest outdoor covered escalator system in the world”. Pro místní opět slouží jako populární dopravní prostředek (denně přepraví 55 000 lidí) – používání je zadarmo, údajně se za používání dají i získat bonusové body na čipovou kartu (k placení dopravy po městě). Eskalátory jezdí v brzkých ranních hodinách dolů a celý zbytek dne nahoru (Mid-levels se nachází na úpatí Victoria Peaku, tedy značně výš než Central). Série eskalátorů je dlouhá 800 m a překoná převýšení 135 m. U dolního konce se nachází Central Market, na který jsem byl zvědavý, nicméně byl zavřený (a nevím proč, podle údajů v průvodci měl v tu dobu fungovat).

Pohled směrem "dolů" z eskalátoru.

Mid-levels

Obchody jako 7-Eleven jsem si velice oblíbil v Japonsku (kde je takovýchto řetězců asi 5 a jsou k nalezení téměř všude, v HK jen 7-Eleven), takže jsem do něj hned vběhl, stejně jsem měl hlad. Bohužel oproti Japonsku je výběr v obchodech velice malý a hotová jídla skoro žádná, jediná možnost byla koupit nějaké balené pečivo… a co budu říkat, opět jsem byl zklamán, protože pečivo je jedna z mála věcí, co prostě Asiati neumí :) (v Japonsku se v těchto všudypřítomných nonstop obchůdcích dalo pořídit zboží všech druhů, nejčastěji jsem nakupoval hotová jídla… která jsou tam levná a dobrá, většinou nějaká rýže nebo nudle s masem, hodí vám to do mikrovlnky a jen to sníst. Na cestách po Japonsku se mi tento levný a rychlý způsob stravy osvědčil.)

Sto let stará mešita Jamia v Mid-Levels, u horního konce eskalátorů.

Mešita Jamia

Nahoře v Mid-Levels toho moc zajímavého není. Já byl hlavně zvědavý na ten eskalátor :) Je tam snad jen ta mešita, o kousek dál nějaká synagoga. Ani o mešity, ani o synagogy nějaký aktivní zájem nemám, ale když je to při cestě, tak se samozřejmě podívám. K synagoze jsem přišel, byla obestavená vysokým plotem (nedalo se dostat blíž), tak jsem si ji vyfotil aspoň přes plot, na fotce nebylo stejně pořádně nic vidět, načež se mne hned chopil hlídkující policista, který mi nakázal fotku vymazat, že je zakázáno fotit :) Takže jsem pak sestoupil k chrámu Man Mo a zpět do Centralu.

Chrám Man Mo. Jedná se o jednu z nejstarších dochovaných budov v okolí, byl postaven v roce 1847.

Chrám Man Mo

Chrám Man Mo

Zase nějaká podivná budova... :)

Průchod čtvrtí Sheung Wan

Až zpět na Des Voeux Road, kde jsem naskočil na tramvaj.

Ještě pohled z nábřeží na Kowloon, vlevo dříve popisovaná budova. Výškových budov je v Kowloonu naplánováno víc (že by docházelo místo na ostrově? :) ), takže se (podle slov průvodce) třeba časem dočkáme podobné skyline i v Kowloonu :)

Znovu Des Voeux Road

A už jedu tramvají do Causeway Bay. Protlačit se úplně dopředu na horním patře trvalo nejméně 15 minut, protože všechny tramvaje jsou pěkně nacpané. Dvoupatrové tramvaje na ostrově jsou dalším velice levným způsobem dopravy, platí jednotné jízdné 2 HKD (~5 Kč).

Po vystoupení v Causeway Bay, cesta ze Sheung Wan trvala asi 20 minut.

Causeway Bay

Proč se tedy tato čtvrť nazývá “bay”, když je to pevnina? Odpověď je jednoduchá, protože to před několika desítkami let opravdu byl záliv :) Než z něj udělali pevninu. Analogicky poloostrov na severu této čtvrti má stále v názvu slovo “island” :) Několik dalších čtvrtí v Hong Kongu má mimochodem v názvu slabiku 灣 (wān), nevím, jestli si ji mám vykládat stejně nebo se jedná opravdu jen o název :)

Victoria Park, respektive jedno z několika různých hřišť na jeho okraji. Samotný park byl z velké části uzavřený kvůli tomu, že tam probíhala nějaká mezinárodní Flower Show.

Chrám Tin Hau, údajně několik století starý. Hledal jsem jej asi půl hodiny, narazil na něj náhodou krátce poté, co jsem hledání vzdal. A asi jsem zbytečně zabíjel čas, dovnitř se nedalo dostat a zvenku mi nepřišel nijak zajímavý.

Zpět ve Victoria Parku, začíná se stmívat a budovy začínají svítit.

Fotky hlavních silnic, pohled na východ...

...a na západ

Ještě jednou Kowloon

Pohled na Wan Chai

Causeway Bay

Times Square po cestě do Wan Chai

Times Square

Times Square

Přilehlý trh

Ve Wan Chai se nachází jiné velké tržiště, to jsem nestihl, protože jsem spěchal do přístavu - potřeboval jsem v 8 večer (tato fotka je focená akorát v 7) být v Kowloonu.

Wan Chai

Svítící budovu v dálce uprostřed fotografie beru jako nejzajímavější a svoji nejoblíbenější budovu v HK :) Je to třetí místní nejvyšší stavba, budova Bank of China.

Z trajektu. Budova vlevo (nízká) je kongresové a výstavní centrum, hned vedle je přístav Star Ferry Wan Chai.

A noční panorama Centralu

Tímto můj den končil, alespoň co se týče fotek. Spěchal jsem do Kowloonu z toho důvodu, abych stihl světelnou show. Tu rozeberu až v dalším příspěvku :) Problém je totiž v tom, že při přejezdu trajektem jsem měnil kartu ve foťáku (došlo místo), udělal pár fotek a videí s druhou kartou a… ta po patnácti minutách přestala fungovat, samozřejmě se všemi videi a fotkami. Takže jsem se musel druhý den na stejné místo nahrát znovu, protože jsem o dané fotky nechtěl přijít, ačkoli se mi to ani trochu nehodilo do plánu. Nefunkční karta (protože jsem měl jen jednu další – a to tu plnou) mi zkazila náladu natolik, že jsem zrušil zbytek plánu pro onen den (bez foťáku to nemělo cenu) a vydal se na večeři a zpět na hostel.

This entry was posted in Cestování, Hong Kong. Bookmark the permalink.

One Response to Hong Kong Island – Central, Mid-levels, Causeway Bay, Wan Chai

  1. Pingback: Hong Kong, Macao a Taiwan |

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>