Prokleté hory, den třetí – relax u jezera pod Maja Jezercë

17. červenec 2015

Třetí den vstáváme už po šesté, čekáme, že toho máme před sebou hodně, snad až výstup na Maja Jezercë, na který už ostatně koukáme přímo z místa, kde spíme. Problém je v tom, že musíme překonat celé údolí, co nás od něj odděluje, a pak ještě průsmykem následující masiv, protože přístupová cesta na Jezercë vede z našeho pohledu ze zadní strany.

Rann  výhled na Maja Jezercë

Ranní výhled na Maja Jezercë

První půlhodinu scházíme po strmém kopci a ztrácíme bezmála 600 metrů výšky, že se až přibližujeme na hranici, kde ještě rostou stromy.

Sestup do údol

Sestup do údolí

Tam však, abychom nemuseli až úplně k prvním osadám, zkracujeme cestu přes drobná sněhová pole, kde nabíráme vodu, a brzo začínáme opět stoupat.

Zhruba po čtyřicetiminutovém stoupání docházíme do sedla, odkud je to kousek na Maja Rosit – jeden z nejvyšších vrcholů pohoří, který jsme měli v plánu nalehko zdolat, ale nějak na to není čas. Po krátkém odpočinku tedy pokračujeme dál, ale ne po trase, která tady je. Naším dalším záchytným bodem je několik horských ples, ke kterým sice cesta vede, ale museli bychom docela hluboko do údolí a odtud zase stoupat nahoru. Martin rozhoduje, že to vezmeme na přímo – vyčetl zkušenosti lidí, kteří to už takto prošli a má jejich GPS záznamy. Jdeme.

V průsmyku

Konečně se objevuj  jezera.

Konečně se objevují jezera.

Sestup k jezeru

Cesta k jezeru nám zabrala více než dvě a půl hodiny. Slunce šíleně pálí, takže ideální příležitost si trochu odpočinout a zchladit se v ledové vodě. To provádíme, krátce poté následuje porada, co dál.

Relax u jezera

Původní plán jít až na Maja Jezercë není moc reálný. Je po jedné hodině odpolední, někteří by to nepochybně ještě zvládli, ale zbytek určitě ne. Nakonec se rozhodujeme, že si to dneska rozvolníme a na Jezercë půjdeme až zítra. Odpočíváme u jezera, pár členů včetně mě se rozhodne trochu prospat. To však při intenzitě čerstvě popoledního slunce ve výšce více než 2000 m znamená, že se musíme důkladně zaházet oblečením, aby ani část kůže nezůstala odkrytá. Pak je krátký spánek velice příjemný.

Náhlá změna počas

Náhlá změna počasí

Krátce předtím, než se rozhodneme odejít, se z druhé strany jezera začíná blížit další skupinka lidí, v pořadí druhá, kterou potkáváme. A netrvá nám dlouho poznat, že mluví česky. Vlastně jsme docela překvapeni, že nám trvalo tři dny, než jsme potkali Čechy, při tom, jak se říká, že jsou albánské hory mezi Čechy oblíbené.

Rozhodujeme se přesunout až na konec údolí, kde je taky jezero, ale větší klid a blíž na Jezercë, kam půjdeme zítra. Poslední dnešní přesun tedy trvá okolo půl hodiny a po cestě míjíme ještě několik dalších jezer.

Posledn  procházka dnešn ho dne

Poslední procházka dnešního dne

Rozbalujeme stany, vaříme večeři a odpočíváme, částečně spolu s další skupinkou tří lidí, kteří kempují u stejného jezera, jen na druhé straně. Samozřejmě Češi.

This entry was posted in Albánie, Cestování. Bookmark the permalink.