3. leden 2014
Kousek za checkpointem odbočujeme na úzkou postranní cestu, jedeme několik kilometrů zcela rovnou cestou lesem, po čase se v dálce objevuje podivná konstrukce. Dozvídám se, že jedeme ještě k ohromnému vojenskému radaru Černobyl-2. Až teprve teď se o jeho existenci dozvídám a jsem zaražený, že jsem o něm neměl vůbec tušení.
Černobyl-2 byl tajný projekt postavený v roce 1976. Systém antén radaru je vskutku masivní – dlouhý 750 metrů a vysoký 150 metrů. Stavba byla finančně dvakrát náročnější než stavba elektrárny. O jeho provoz se staralo až 1 000 zaměstnanců, výkon údajně dosahoval 10 MW, čímž byl jeho signál detekovatelný na celé planetě a což spotřebovalo celou třetinu energie vyprodukované v elektrárně.
Že intenzivní signál pochází z vojenského radaru, byla jedna z nejpravděpodobnějších teorií Západu, která se definitivně potvrdila o pár let později, když byl dokončen a detekován podobný radar na východní Sibiři, který pokrýval tu část planety, která byla z pohledu Černobylu-2 ve stínu. Systém těchto dvou radarů se jmenoval Duga-3. Černobylský radar rušil televizní a rádiové vysílání dokonce dokonce až v Moskvě a právě pro ono rušení, které se v rádiovém vysílání projevilo jako rychlé klepání, byl radar přezdíván jako “Russian Woodpecker”, ruský datel. Po havárii v elektrárně byl provoz radaru ukončen.
V rámci “zájezdu” jsme se nechali ukecat k příplatku za oběd v černobylské jídelně, kam míříme poté. Doporučit rozhodně nemůžu, ne že by to byl oběd úplně špatný, ale 100 hriven za průměrný oběd je prostě moc. Dojídáme, sedáme do auta, projíždíme opět checkpointem ven a míříme zpět do Kyjeva.
Pingback: Ukrajina | zennie.cz